اصول کلی:

– در سیستم گرمایش از کف ، بیش از ۵۰% انتقال حرارت به صورت تابشی صورت میگیرد.

– در سیستم گرمایش و سرمایش از کف ، حدود ۸۵% بهینه سازی مصرف انرژی حاصل میشود.

– لازم به ذکر است ، آنچه کارائی این سیستم را در دراز مدت حفظ میکند ، اجرای سیستم مطابق با نقشه های فنی مهندسی ، اجرای صحیح لوله کشی ، و بهره برداری درست از آن میباشد.

– مطابق مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان ، لوله هائی که برای سیستم های گرمایشی با تحمل دمای حداکثر ۹۰ درجه استفاده میشوند ، باید از جنسpex باشند و استفاده از سایر لوله های پلیمری مجاز نمیباشد.

– سیستم گرمایش از کف ، در مقایسه با سایر سیستم های گرمایشی مانند بخاری ، رادیاتور ، یا فن کوئل ، در صرفه جوئی مصرف انرژی و همچنین در رفاه و آسایش ساکنین ساختمان ، دارای مزیت های زیادی است.و همچنین میتوان به راحتی این سیستم را به سرمایش از کف نیز تبدیل کرد(با استفاده از همان لوله کشی و فقط اضافه کردن یک چیلر آپارتمانی).

گرمایش از کف…

سرمایش از کف…

– مراحل اولیه:

– محل مناسبی برای قرار گرفتن کلکتور ، جهت توزیع مناسب مدارهای لوله کشی و دست یابی به راندمان بالای حرارتی انتخاب شود.

– برای سهولت کار ، بهتر است قبل از اجرای سیستم گرمایش از کف ، نسبت به نصب شیرها روی کلکتور و سپس نصب کلکتورها بر روی جعبه کلکتور اقدام نمائید.

– در صورتی که از لوله کشی ، برای سرمایش از کف نیز استفاده میشود ، باید با نصب دو شیر جدا کننده در مسیر ورود و خروج کلکتورها ، جریان آب گرم و سرد را ، برای ارتباط با پکیج و چیلر جدا نمائید.

– استفاده از لوله های پلی پروپیلن (لوله سبز) جهت لوله های اصلی ورودی به کلکتورهای رفت و برگشت مجاز نمیباشد.

– لوله های اصلی ورودی به کلکتورها ، حتما عایق کاری شوند. (بوسیله فوم لوله ای).

– شیر هواگیری اتوماتیک نصب شود.

– شیر بای پس ، حتما در محل خود نصب گردد تا مانع از فشار مضاعف و استهلاک زودرس پمپ شده و موجب یکنواختی جریان آب در مدارهای لوله کشی شود.

– عبور لوله گرمایش و سرمایش از کف ، از زیر دیوار مجاز نمیباشد و لوله ها نباید از روی هم عبور نمایند.

– در صورت نیاز به لوله کشی آبرسانی سرد و گرم بهداشتی ، از زیر سیستم گرمایش از کف ، حتما باید از سیستم کلکتوری و لوله های ۵ لایه بدون اتصال استفاده کرد و استفاده از لوله های فلزی و یا تک لایه (لوله سبز)ممنوع است. زیرا به خاطر وجود اتصالات ، در این نوع لوله کشی ها ، احتمال بوجود آمدن نشتی در ساختمان دو چندان میشود که بسیار بسیار خطرناک است.

– گردش آب گرم ، در هر مدار گرمایش از کف ، به صورت جداگانه میباشد.

– در صورت استفاده از سیستم سرمایش از کف ، باید مدار حمام ، جداگانه وارد کلکتور شود ، زیرا در فصول گرم سال ، نیازی به خنک کردن حمام نیست.

– مقدمات اجرای سیستم گرمایش و سرمایش:

– قبل از اجرای سیستم گرمایش و سرمایش از کف ، باید تمام لوله کشی آب و فاضلاب و برق و ایزولاسیون کف (عایق رطوبتی کف آشپزخانه و سرویس های بهداشتی)انجام شده باشد.

– به علت اینکه پس از اجرای سیستم گرمایش از کف ، دسترسی به تجهیزات تاسیسات برق و مکانیک ، در زیر لایه گرمایش و سرمایش از کف ، بسیار دشوار است ، لذا توصیه میشود در نوع کالای به کار برده شده برای سیستم های آبرسانی و برقی ، و همچنین اجرای صحیح آنها ، دقت کافی داشته باشید و از بهترین مصالح و دقیق ترین مجریان استفاده گردد.

– پس از مراحل تست سیستم های آبرسانی و برق ، در کف ساختمان ، باید روی تمام قسمت ها و سیستم های مذکور ، کاملا پوشانده شده و سطحی تراز برای نصب عایق حرارتی(فوم کف)فراهم شود.(سطح کار باید تراز باشد ، تا آب یکنواخت پخش شود و به پمپ فشار وارد نیاید.)

– ابتدا عایق پیرامونی (فوم تخت) از جنس epe و یا xpe با حداقل ضخامت ۲ سانت و ارتفاع ۱۰ سانت ، در همه جای ساختمان نصب میشود.(پیرامون تمام دیوارها ، چهار چوب درها ، پیرامون ستون ها و هر فضائی که سطح گرمایشی و سرمایشی با آن در ارتباط است و همچنین دیوارهای داخلی و خارجی)

-این عایق ، به بتن ، اجازه حرکت و انبساط میدهد و از تخریب دیوارهای خارجی توسط حرارت جلوگیری میکند ، همچنین مانع رطوبت زدن نمای خارجی ، به علت اختلاف دمای دو طرف میشود.

– سپس ، اجرای عایق کف ، که ضخامت آن در حالت عادی حداقل ۳cm و در مواردی که زیر فضای اجرائی ، فضای باز مثل پارکینگ باشد ، ۴cm استفاده شود.(جنس عایق ، پلی اتیلن کراسلینگ یا xpe با چگالی ۲۵ کیلو بر متر مکعب)

– برای فیکس کردن عایق در کف ، نباید از میخ و یا پیچ استفاده کرد ، بلکه میتوان با برش های منظم و دقیق عایق ، و چسباندن آنها با چسب های نواری پهن در کنار یکدیگر ، آنها را فیکس کرد.

– برای رعایت دقیق فواصل لوله ها ، باید عایق ها خط کشی شده باشند یا خط کشی شوند.همچنین میتوان جهت سهولت در تعیین فواصل لوله ها از شابلون های ۱۰ ، ۱۵ ، و ۲۰ سانتی استفاده کرد.

– برای سهولت در نصب ، و همچنین عدم چرخش لوله هنگام نصب و یا تا شدن لوله ، از دستگاه رول بازکن استفاده شود.

– از بست خاردار ، برای ثابت کردن لوله استفاده شود.

– برای خم کردن لوله ، حتما از فنر روکار یا قالب دستگاه لوله خم کن استفاده شود ، و از خم کردن لوله با دست جدا خود داری شود.

– نصب هر گونه اتصال ، در سیستم گرمایش از کف ، برای ترمیم آسیب دیدگی لوله یا هر منظور دیگری مجاز نیست.

– اجرای سایر سیستم های گرمایشی ، مانند رادیاتور و حوله خشک کن ، به همراه سیستم گرمایش از کف ، امکان پذیر است ، به شرطی که برای لوله کشی آن ، از مدارهای جداگانه استفاده شود.

– قبل از بتن ریزی ، در محل های مشخص شده از روی نقشه ، در هر ۴۰ متر مربع ، و جلوی کلیه درها ، درز انبساطی نصب میشود که مانع ترک خوردن بتن در هنگام گرم شدن میشوند.

– در محل هائی که لوله از زیر درز های انبساطی عبور میکند ، باید از یک غلاف پلیمری رد شود ، تا در انبساط حجمی بتن ، آسیبی به لوله وارد نشود.طول این غلاف ۶cm و فاصله آن از دو طرف درز انبساط ، یکسان باشد.

– جنس درز انبساط ، از همان عایق کف بوده و ضخامت آن حداقل ۲cm میباشد.

– سپس ، ابتدا و انتهای هر مدار لوله کشی را ، که در کلکتور وارد شده ، به شیرهای کلکتور وصل کنید.(هنگام فرو کردن لوله در اتصال ، از آب ریکا استفاده شود).

– تست فشار:

– تست فشار سیستم گرمایش و سرمایش از کف را میتوان هم با آب و هم با هوا انجام داد.

– در زمانها و مکانهائی که احتمال یخ زدگی وجود دارد ، میتوان تست فشار را با هوا و با فشار ۸ اتمسفر انجام داد.(مطابق مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان ، تست سیستم لوله کشی ، در فشار های زیر ۱۰ بار ، با هوا امکان پذیر میباشد.)

– در صورت تست با آب ، باید پس از اطمینان از اجرای صحیح تست ، و انجام آن با فشار ۱۵ اتمسفر ، به منظور محافظت از لوله ها ، فشار را تا ۸ اتمسفر پائین آورده و تا انتهای مرحله بتن ریزی ، سیستم را زیر این فشار قرار داد.

– اجرای بتن نهائی:

– مجموع ضخامت ورق بتن از روی عایق کف ، تا زیر کفپوش نهائی (سرامیک ، موزائیک ، پارکت                             ،…) نباید کمتر از ۳cm باشد.همچنین افزایش ضخامت بتن تا ۵cm مشکلی برای سیستم ایجاد نمیکند.

– برای ساخت ملات بتن روی سیستم ، باید از بتن عیار ۳۵۰ استفاده گردد.(۳۵۰ کیلو سیمان در هر متر مکعب بتن) و همچنین از شن دانه نخودی استفاده شود (حداکثر اندازه دانه ها از ۱ سانت بیشتر نشود)

– در هنگام اجرای ورقه بتن ، حداقل به مدت ۲ روز ، نباید دمای محیط کمتر از ۵ درجه سانتی گراد شود.

– اجرای کف نهائی (نصب سرامیک یا …) باید حداقل ۳ روز پس از اتمام عملیات بتن ریزی صورت گیرد.

– ترجیحآ ، برای محکم شدن بهتر بتن ، به مدت ۲ روز ، روی بتن آب داده شود.

– مقدمات راه اندازی سیستم گرمایش و سرمایش از کف:

– در ابتدای بهره برداری از سیستم گرمایش از کف ، به علت پائین بودن دمای هوا و کف ساختمان ، باید دمای پکیج یا موتور خانه ، به صورت تدریجی بالا برده شود و از وارد کردن شوک های حرارتی بالا به سیستم اکیدآ خودداری شود تا به بتن کف آسیب نرسد.(روز اول حداکثر ۲۵ درجه و روزانه ۵ درجه افزایش یابد.)

– اگر پکیج مورد استفاده ، کندانسینگ باشد ، برای خارج شدن آب کندانس شده ، لوله مربوطه باید به فاضلاب وصل شود (لوله ای شبیه به لوله خرطومی که در زیر پکیج قرار دارد). واضح است که در هنگام لوله کشی ، باید یک لوله فاضلاب کوچک ، در کنار صفحه نصب پکیج قرار داده شده باشد.

– نباید هرگونه لوله پلیمری را مستقیمآ به خروجی آب گرم تجهیزات گرمایشی وصل نمود.لذا مطابق با استاندارد ، باید در زیر خروجی آب گرم پکیج یا آبگرمکن و … نیم متر لوله فلزی کار شود ، تا مانع از انتقال تنش های حرارتی زیاد به لوله های پلیمری شود.(شلنگ های مخصوص زیر پکیج یا لوله های پنج لایه نیز شامل این موضوع میشوند و نباید مستقیمآ به خروجی پکیج یا … وصل شوند.)

– برای داشتن هوای تازه و مطبوع ، باید در هر اتاق و داخل سالن ، از فن های مکنده ، برای تخلیه هوای نامطبوع ، استفاده شود.برای این کار باید بوسیله یک لوله ۱۱۰ هوای تازه را از محیط بیرون ، وارد ساختمان نمائید.

– برخی نکات مهم در اجرای لوله کشی و گرمایش از کف:

– برای ارتباط بین لوله های پنج لایه و لوله فلزی ، حتمآ باید از اقلامی مانند مغزی و تبدیل ها به عنوان واسطه استفاده کنید و به هیچ عنوان مستقیمآ به هم وصل نشود.

– در صورت مفقود شدن اورینگ های اتصالات ، فقط و فقط اورینگ های خود همان محصول تهیه و استفاده شود.

– رول لوله ها مستقیمآ روی کف ساختمان قرار نگیرد و حتمآ کارتن یا مقوا در زیر آن قرار داده شود.

– مسیر لوله کشی از مصالح و پوکه های نوک تیز پاک شود.

– پس از اجرا و تست ، سریعآ با ملات سبک ، لوله ها را پوشانده و از آسیب های احتمالی حفظ کنید.

– مراقبت از لوله ها در مقابل نور مستقیم خورشید ضروری است.

– فوم های xpe نیز ، نباید به مدت طولانی در مقابل نور خورشید قرار گیرند.

– عدم اعمال وزن اضافی بر روی لوله ها مثل وزن شیرآلات ، شیر های اصلی و فرعی ، کلکتور و …

در چنین مواردی باید از صفحات نصب مخصوص استفاده شود.

– عدم انتخاب مسیر افقی بر روی دیوار.

– انتخاب مسیر صحیح ، برای لوله کشی از سقف کاذب (از محل تقاطع دو دیوار استفاده شود)

– اتصال مستقیم لوله های پنج لایه به آبگرمکن یا پکیج ممنوع میباشد و حداقل باید ۵۰ سانتی متر لوله فلزی استفاده شود.

– انجام تست با گاز ممکن است با هوای فشرده ، ازت ، یا دیگر گازهای خنثی صورت گیرد.ولی آزمایش با گاز اکسیژن مجاز نیست.

– مراقبت از لوله های دفن نشده در زمستان (تخلیه آب تست از داخل لوله یا استفاده از آب نمک ۲۳% یعنی ۲۳۰ گرم نمک در یک لیتر آب و سپس خالی کردن آب نمک هنگام نصب تجهیزات و شیرآلات)

– در هنگام تست ، آب مورد مصرف ، با محیط هم دما باشد ، آب تمیز باشد ، و هوای سیستم کاملآ تخلیه شود.

همچنین از محکم بودن اتصالات و دنده ها و درپوش ها اطمینان حاصل کنید.

– برای تست لوله کشی بهداشتی ، ابتدا فشار ۱۵ بار به مدت ۳۰ دقیقه اعمال شود.اگر افت فشار کمتر از ۰٫۶ بار باشد و هیچ نشتی مشاهده نشود ، مرحله اول تست مورد تایید است.

سپس به سیستم ۱۰ دقیقه استراحت بدهید و بعد از آن مجددآ فشار ۱۵ بار به مدت ۳۰ دقیقه اعمال شود.اگر افت فشار کمتر از ۰٫۶ بار باشد و هیچ نشتی مشاهده نشود ، مرحله دوم تست مورد تایید است.

بلافاصله پس از تایید تست دوم ، قبل از اینکه سیستم استراحت کند ، مجددآ فشار ۱۵ بار به مدت ۲ ساعت اعمال شود.اگر افت فشار کمتر از ۰٫۲ بار باشد و هیچ گونه نشتی مشاهده نشود تست شما مورد تایید است.

– در طول مدت تست ، سیستم مورد بازدید قرار گیرد (جهت عدم نشتی)

– بلافاصله پس از تست ، سیستم با ملات سبک پوشیده شود.

– در فصل سرما ، آب داخل لوله ها تخلیه شود.

– در صورت تغییر در سیستم لوله کشی ، مجددآ تست انجام شود.

– توصیه میشود چهارچوب کلیه درها و پنجره ها ، گچ کاری دیوارها و سقف ها و عایقکاری ، قبل از گرمایش از کف انجام شده باشد.

– درصورت وجود سقف کاذب در ساختمان ، (در جائی که گرمایش از کف قرار است اجرا شود)

اکیدآ توصیه میشود ، کلیه سیستم های لوله کشی آب و فاضلاب و برق ، در سقف کاذب نصب شود.زیرا دسترسی به این سیستم ها در هنگام خرابی و تعمیر ، در این مکان ، بسیار بسیار آسانتر و ارزانتر از کف ساختمان است.

– نوع سیستم آبرسانی مصرفی ، در پروژه ای که دارای سقف کاذب است ، بهتر است انشعابی کامل یا کلکتوری-انشعابی باشد.

– نوع سیستم آبرسانی مصرفی ، در پروژه ای که دارای سقف کاذب نیست ، بهتر است کلکتوری کامل یا کلکتوری-انشعابی باشد.

– در صورتی که لوله های آب و فاضلاب و برق ، از کف عبور کرده باشند ، کلیه لوله ها با بتن پوشیده شود ، به طوری که سطحی تراز برای نصب عایق گرمایش از کف ، فراهم شده باشد.در صورتی که سطح کار برای گرمایش از کف تراز نباشد ، در هنگام بهره برداری از سیستم ، فشار زیادی به پمپ پکیج وارد کرده و از عمر آن به شدت میکاهد ، همچنین توزیع گرما نیز یکنواخت نخواهد بود و راندان آن را نیز کاهش میدهد.

– در اجرای مسیر لوله کشی گرمایش از کف ، آب گرم از کلکتور خارج ، و ابتدا به مرزهای سرد و سپس نیمه سرد میرود و نهایتآ به کلکتور بر میگردد.برای تمام مدارها ، یک شیر مستقل نصب شود.

– همیشه کلکتور برگشت ، بالاتر از کلکتور رفت قرار میگیرد تا هوای موجود در آب با قابلیت بهتری از مدار خارج شود.

– روی کلکتور برگشتی ، شیر هواگیری نصب شود.

– به علت تراکم زیاد لوله ها در نزدیکی کلکتور ، لوله های ورودی نزدیک به کلکتور ، عایق کاری شوند تا از انتقال بیش از حد گرما به سطوح نزدیک کلکتور جلوگیری شود.

– در هنگام اجرای بتن ، حداقل ۲ روز ، دمای محیط از ۵ درجه کمتر نشود.

– تا ۳ روز اول بتن خشک نشود و مرتبا روی آن مقداری آب ریخته شود.

– تا ۷ روز نباید وزن بیشتر از یک انسان روی ورقه بتن برود.

– سیستم پکیج در گرمایش از کف ،باید دارای کنترل دو منظوره باشد (آب گرم مصرفی و گرمایشی)

– خانه ای گرم و با نشاط ، برایتان آرزومندیم…

دیدگاهتان را بنویسید