گازطبیعی که عمدتا“ از گاز متان (ch۴    ) تشکیل می شود ، گازی است بیرنگ و بی بو .

چگالی گاز متان ۵۵/ . می باشد . ولی باتوجه به اینکه همراه گاز طبیعی ، ترکیبات سنگین تر دیگری نیز وجود دارد ، لذا چگالی آن تا حدود  ۶۵/ . نیز می رسد .

چون گاز طبیعی سبکتر از هوا می باشد ، لذا درصورت نشت از لوله و اتصالات شبکه گاز ساختمان ، گاز به طرف بالا حرکت کرده و در زیر سقف جمع می شود و قسمتی از آن نیز با عناصر تشکیل دهنده هوا مخلوط شده و در فضای داخل ساختمان پراکنده شده و موجب آتش سوزی و یا انفجار در ساختمان می شود .

ب –  قابلیت اشتعال گاز طبیعی

طبق رابطه زیر ، بهترین حالت برای اشتعال گاز طبیعی  ۱۰% در هوا می باشد .

CH۴ + ۲O۲ = CO۲ +۲H۲O

زیرا باتوجه واکنش فوق ، یک حجم متان برای سوخت کامل ، نیاز به دو حجم اکسیژن دارد و با توجه به اینکه یک پنجم هوا اکسیژن می باشد ، لذا یک حجم متان نیاز به ۱۰ حجم هوا خواهد داشت .

البته برای احتراق کامل ، نیاز به حدود ۲۵% هوای اضافی خواهیم داشت .

ج – سوخت ناقص

واکنش فوق خلاصه واکنش های زنجیره ای گاز متان با هوا است ، زیرا محصول اصلی احتراق متان CO ( منوکسید کربن  )  می باشد که گازیست بی رنگ ، بی مزه ، بی بو ، تا حد زیادی باثبات و فوق العاده سمی و خطرناک .

ولی در دمای بالای شعله ، منوکسید کربن با اکسیژن موجود در هوا ترکیب شده و تولید گاز CO۲  می نماید . ولی اگر هوای کافی دردسترس نباشد و شعله بصورت کامل و یکنواخت تشکیل نشده و در بعضی از نقاط دما پائین خواهد بود و لذا منوکسید کربن فرصت اکسید شدن و تبدیل به   CO۲  را پیدا نکرده و آزاد خواهد شد .

نرسیدن اکسیژن کافی به شعله و یا عدم تهویه کافی و وجود موانع در مسیر خروج محصولات احتراق به خاطر نصب دودکش های غیر استاندارد ، عوامل اصلی ایجاد گاز  CO در وسایل گازسوز می باشند که هرساله جان تعداد زیادی از انسانها را می گیرد . زیرا تنفس این گاز که میل ترکیبی شدیدی با هموگلوبین خون دارد ، قابلیت تبادل اکسیژن و CO۲  را از گلبولهای قرمز خون می گیرد و در نتیجه شخص دچار مسمومیت می شود . ( میل ترکیبی کربن CO  با هموگلوبین خون ۳۰۰ بار بیشتر از میل ترکیبی اکسیژن با هموگلوبین می باشد )

این گونه حوادث گاهی از آنجا ناشی می شود که عده ای تصور می کنند ،  چون گاز طبیعی خوب   می سوزد بنابراین نیاز به دودکش ندارد و لذا توجهی به قطر دودکش ویا طریقه نصب صحیح آن  نمی نمایند و دود کش را با شیب منفی نصب می نمایند .

عکسهای زیر نمونه ای از نصب دودکش های غیر استاندارد می باشند .

 

تعدادی از حوادث نیز بخاطر وجود چند وسیله گاز سوز در یک فضای کوچک و نرسیدن اکسیژن کافی به وسیله گاز سوز در اثر مسدود کردن درزهای درو پنجره ها و در نتیجه عدم وجود هوای کافی برای احتراق و تهویه فضای محل نصب وسیله گاز سوز می باشد .
با توجه به مراتب فوق ، نظر به اینکه دستگاههای گاز سوز نصب شده در داخل ساختمان ، هوای مورد نیاز جهت احتراق را از هوای فضای محل نصب دستگاه تأمین می نمایند ، لذا تأمین هوای تازه برای احتراق و تهویه از اهمیت بسزائی برخوردار می باشد . و محل نصب دستگاههای گاز سوز در داخل ساختمان باید طوری انتخاب شود که در شرایط کار معمولی دستگاه گازسوز ، احتراق کامل صورت گرفته و جریان هوای مناسب در فضا برقرار گردد .
اصولا“ اگردرزها و منافذ موجود درساختمان محل نصب وسایل گاز سوز به حدی نباشندکه بتوانند هوای مورد نیاز احتراق دستگاه گاز سوز و همچنین تهویه طبیعی هوای فضای محل نصب را تأمین نمایند ، باید به روش های مختلف ، ازجمله نصب کانال و یا دریچه ، هوای تازه به این دستگاهها رسانده شود .
جهت سهولت در تعیین محل نصب وسایل گازسوز و طراحی سیستم لوله کشی گاز ، دستگاههای گاز سوز را با توجه به توان مصرفی آنها و محل نصبشان به سه نوع تقسیم بندی کرده ایم .که نتیجه بشرح زیر می باشد .
الف– دستگاههائی که توان مصرفی آنها کمتر از ۳۵کیلووات (۳۰۰۰۰ کیلوکالری درساعت ) باشد .
دراین صورت باتوجه به محل نصب دستگاه ، حداقل حجم فضای مورد نیاز جهت نصب دستگاه بشرح زیر خواهد بود .
اگر محل نصب وسیله گازسوز ، دارای حداقل یک در و یا پنجره بازشونده به هوای آزاد باشد و هوا از این درزها به داخل فضا نفوذ کند .
دراین صورت حداقل حجم فضای مورد بحث طبق جدول شماره یک خواهد بود .

 

 

توضیحات اضافی حجم فضا

( مترمکعب )

توان مصرفی

(کیلووات)

مصرف

(مترمکعب )

نوع وسیله گاز سوز
برای آبگرم کن بزرگ ۱۵۰ مترمکعب ۱۲۰ ۳۰ ۵/۲ آبگرمکن دیواری
  ۴۸ ۱۲ ۱ آبگرمکن زمینی
برای اجاق گاز کوچک ۴۸ مترمکعب ۷۲ ۱۸ ۵/۱ اجاق گاز فردار
  ۲۴ ۶ ۵/۰ اجاق گاز بدون فر
  ۴۰ ۱۰ ۶/۰ بخاری خانگی
بجز اطاق حواب ۸ ۲ ۱/۰ روشنائی
برای شومینه بزرگ ۴۸ مترمکعب ۲۴ ۶ ۵/۰ شومینه
  ۴۸ ۱۲ ۱ پلوپز خانگی

دیدگاهتان را بنویسید