رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از تدوین سند پهنه‌های گسلی شهر تهران خبر داد و گفت: این سند با معرفی موقعیت گسل ها و پهنه های گسلی شهر تهران با مقیاس مناسب برای کاربری شهری نهایی شده و به زودی منتشر خواهد شد.

تدوین سند پهنه‌های گسلی شهر تهران
تدوین سند پهنه‌های گسلی شهر تهران
رضا کرمی محمدی دراین باره گفت: تهران شهری زلزله خیز است و این را بررسی اسناد و شواهد تاریخی و زمین شناسی و نیز یافته‌های علمی به اثبات رسانده است. در همین راستا نیز باید از هر ابزار و وسیله ای برای افزایش آگاهی در مورد زلزله استفاده شود.
او با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های ساختاری کلانشهرتهران، محصور بودن در میان گسل‌های متعدد است، گفت: شناسایی گسل‌ها، تدقیق نقشه‌های موجود و تعیین پهنه‌های پرخطر، یکی از زمینه‌های اصلی تهیه نقشه‌های ریسک و برنامه ریزی ساخت وساز ایمن و  مقاوم در شهرتهران بشمار می‌آید. اما متاسفانه سوابقی در زمینه پهنه های گسلی وجود ندارد که در همین راستا سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران این موضوع را در دستور کار خود قرار داد.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: همچنین مطالعات و اقدامات علمی و عملی در خصوص خطر زمین لرزه در شهر تهران، عموماً در ارتباط با تأثیر امواج مخرب لرزه‌ای بر ساختمان‌ها و سازه‌ها است و در خصوص خطر گسلش سطحی و جابجایی های زمین ناشی از حرکت گسل‌ها در هنگام وقوع زمین لرزه، تا پیش از مطالعات اخیر مستندات قابل اتکایی موجود نبود.

کرمی محمدی با بیان اینکه لازمه استفاده عملی از اطلاعات نقشه تدقیق شده گسل‌های شهر تهران در موارد شهرسازی و اعمال تمهیدات لازم در ساخت وساز، نیاز به تعیین پهنه‌های گسلی در اطراف خطوط موقعیت گسل‌ها و پهنه های گسلی شهر تهران است، گفت: با این اطلاعات می‌توان در ساخت ساختمان‌ها و سایر سازه ها، فاصله مناسب از گسل یا محدوده های دارای خطر گسلش سطحی را رعایت کرد.

او ادامه داد: بر این اساس، نقشه گسل های شهر تهران در شورایعالی شهرسازی و معماری تصویب و به عنوان ملاک عمل به سایر دستگاه ها ابلاغ شد و تمامی آنها در سندی تجمیع شده که به زودی برای اولین بار در کشور ورنمایی خواهد شد.

براساس گزارش روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، کرمی محمدی گفت: با استفاده از این اطلاعات می‌توان از ساختمان‌ها و سایر سازه های واقع در سطح شهر، راه ها، مترو و شریان‌های حیاتی مراقبت بیشتری کرد و مخاطرات گسلی آن را شناسایی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید